Tien jaar eHerkenning
Dit jaar bestaat eHerkenning tien jaar. Het uitgangspunt in 2010 was één manier te ontwikkelen voor organisaties en bedrijven om veilig en betrouwbaar in te kunnen loggen. In tien jaar tijd is dit uitgangspunt niet veranderd en heeft eHerkenning zich bewezen als dé manier om in te loggen bij overheidsorganisaties. Z login is trots om al vanaf het allereerste begin medeontwikkelaar van eHerkenning te zijn. Ter ere van dit tienjarige jubileum organiseert Logius op donderdag 5 november 2020 van 11.00 tot 12.00 uur een online talkshow waar u zich voor kunt inschrijven.
Ontstaan eHerkenning
eHerkenning is ontstaan als een publiek private samenwerking onder toezicht van Agentschap Telecom voor veilig inloggen bij (overheids)organisaties, speciaal voor bedrijven. In 2010 sloot de eerste grote dienstverlener aan op eHerkenning, dit was Agentschap NL. Nu, tien jaar later, is eHerkenning uitgegroeid tot hét inlogsysteem voor bedrijven. Meer dan 500.000 inlogmiddelen loggen jaarlijks ruim 13 miljoen keer in op de online diensten van 466 aangesloten organisaties.
Betrouwbaar
eHerkenning is ontwikkeld door een publiek private samenwerking. Het gezamenlijke doel was om een veilig inlogmiddel te ontwikkelen voor ondernemers, bedrijven, organisaties en intermediairs om online zaken te regelen met alle overheidsorganisaties. Dit is in de afgelopen tien jaar een absoluut succes geworden! Met eHerkenning weten overheidsorganisaties zeker wie zij voor zich hebben en dat diegene mag doen wat hij wil doen namens hun bedrijf of organisatie, terwijl gebruikers erop kunnen rekenen dat zij veilig en betrouwbaar online zaken kunnen doen.
Wat maakt eHerkenning dan zo betrouwbaar? Alleen leveranciers die door de Rijksoverheid zijn erkend (zoals Z login), mogen eHerkenning leveren. Gebruikers én overheidsorganisaties kunnen dus vertrouwen op een middel dat altijd aan alle eisen voldoet.
Mijlpalen
In de afgelopen tien jaar zijn er enkele mijlpalen die eruit springen. Zo was er de intentieovereenkomst van grote overheidsorganisaties in 2017, maar ook zeker het overstappen naar EH3 van UWV en de Belastingdienst in 2018 en 2019. Bekijk de overige mijlpalen hieronder in de roadmap van eHerkenning.
Toekomst
Al jaren is eHerkenning groeiende, en dat lijkt voorlopig niet te veranderen. Zo wordt bijvoorbeeld op korte termijn verwacht dat de Wet digitale overheid van kracht zal gaan. Een belangrijk gevolg van deze Wet is dat overheidsorganisaties hun diensten niet meer achter eHerkenning niveau 1 mogen aanbieden. Naar verwachting zullen de meeste overheidsdiensten dan achter eHerkenning niveau 3 aangeboden gaan worden. Dit niveau eHerkenning is al het meest gebruikte, en zal dus alleen maar meer gebruikt gaan worden.
Daarnaast voldoet eHerkenning aan alle voorwaarden van de Europese Unie en is sinds kort een erkend Europees inlogmiddel. Hierdoor wordt het straks eenvoudiger dan ooit om veilig en betrouwbaar online zaken te doen in de EU.