image

Over ketenmachtigingen

Met een normale eHerkenning machtiging wordt door een organisatie iemand intern gemachtigd om namens deze organisatie online zaken te doen met eHerkenning.

Organisaties die een andere partij, zoals een intermediair of bureau, willen machtigen om namens hen online zaken te doen met eHerkenning, kunnen daarvoor gebruik maken van een zogenoemde ketenmachtiging. Daarbij hoeft de organisatie niet zelf eHerkenning aan te vragen.

Voor de intermediair bieden ketenmachtigingen ook uitkomst: hij kan met één eHerkenningsmiddel inloggen bij verschillende diensten waarvoor hij gemachtigd is en hoeft niet voor ieder ander bedrijf een apart eHerkenningsmiddel te gebruiken. 

Ketenmachtigingen voor intermediairs
Wij realiseren ons als geen ander dat het initiatief voor het regelen van ketenmachtigingen in de meeste gevallen ligt bij de intermediair. Wij focussen ons dan ook op functionaliteit voor de intermediair die het voor hen makkelijk maakt om ketenmachtigingen te verkrijgen. 

Bekijk deze presentatie over ketenmachtigingen voor meer informatie.

Leer meer over deze functionaliteiten en over ketenmachtigingen in het algemeen door u hiernaast in te schrijven voor een van onze webinars over ketenmachtigingen. 
Bent u intermediair en wilt u weten wat ketenmachtigingen kosten voor u en uw relaties?

Vul direct het aanvraagformulier in en vraag een offerte aan.

Aanvraagformulier ketenmachtigingen

 

Alternatief voor ketenmachtigingen

Sinds 1 november 2019 is eHerkenning niveau 3 verplicht bij het UWV. Een mogelijkheid om namens uw relatie in te blijven loggen bij het UWV is een ketenmachtiging, maar het kan ook op een alternatieve manier met eHerkenning. Voor ‘kleinere’ intermediairs (met minder dan 10 relaties) en om eenmanszaken uit te nodigen (voor wie ketenmachtigingen nog niet werken) is deze alternatieve manier een serieus scenario omdat het uitrollen van ketenmachtigingen onder relaties best ingewikkeld en tijdrovend kan zijn. 

De oplossing is eenvoudig 

U als intermediair vraagt zelf eHerkenning niveau 3 aan op naam van de organisatie van uw relatie. Hierbij meldt u uzelf of een van uw eigen werknemers aan als gebruiker (en beheerder als uw relatie dat goed vindt). U geeft uzelf dan ook een machtiging (of meerdere) waardoor u kunt blijven inloggen bij het UWV namens uw relatie. 

Het voordeel van deze methode is dat u als intermediair dit heel eenvoudig voor uw relatie kunt regelen. De wettelijk vertegenwoordiger van uw relatie hoeft alleen een handtekening onder de aanvraag te zetten. De kosten zijn in dit scenario voor uw relatie. 

Wij raden het aan om uzelf tijdens het aanvraagproces als beheerder van het eHerkenningsmiddel op te geven. Zo krijgt u alle controle over het middel en heeft uw relatie verder geen beheerlasten. 
In onderstaande instructies gaan we ervan uit dat zowel de relatie, als de intermediair nog geen eHerkenning van Z login hebben.

Bekijk de instructies

Dezelfde instructies zijn ook geschreven voor iemand die zelf zijn intermediair op deze manier wilt machtigen. Bekijk die instructies hier.

 

Aanvragen ketenmachtigingen

Bent u intermediair? Dan  kunt u met onze oplossing ketenmachtigingen eenvoudig regelen. Vul het aanvraagformulier in en wij maken een offerte op maat aan.

Bent u geen intermediair, maar wilt u een ketenmachtiging afgeven aan uw intermediair? Dan adviseren wij u om eerst contact op te nemen met uw intermediair. Vraag aan uw intermediair om een ketenmachtiging bij ons aan te vragen via onderstaand aanvraagformulier.

Aanvraagformulier ketenmachtigingen

 

Bent u geen intermediair?
Wanneer u een intermediair met een Z login ketenmachtiging wilt machtigen om uw zaken omtrent eHerkenning te regelen, dan kunt u dit het best eerst met uw intermediair bespreken. Uw intermediair bereidt zich wellicht al voor om dit voor u aan te vragen en weet precies voor welke diensten zij een ketenmachtiging van uw organisatie wenst te verkrijgen.

Ketenmachtiging afgeven
Het kan natuurlijk voorkomen dat u contact met uw intermediair hebt gehad en dat uw intermediair geen ketenmachtiging voor uw organisatie wil aanvragen. Neem in dat geval contact met ons op via onderstaand formulier. Dan sturen wij u instructies toe met de uitleg hoe u zelf een ketenmachtiging kunt afgeven aan uw intermediair.  Maar let op: u kunt alleen een ketenmachtiging op deze manier afgeven als u zelf een EH3 middel heeft en beheerder bent van uw organisatie met toegang tot de beheermodule van Z login.

Ketenmachtiging afgeven

Tarieven ketenmachtigingen

Momenteel zijn ketenmachtigingen nodig voor het UWV en de Belastingdienst op eHerkenning niveau 3 (eH3). Vandaar dat wij enkel ketenmachtigingen op niveau eH3 aanbieden (dit kunt u ook gebruiken om op lagere niveaus in te loggen).

Tarieven ketenmachtigingen eH3 voor ketenmachtiging-gever of intermediair

Tarief per jaar

 

Vooruitbetaling

Aantal machtigingen voor diensten

€ 19,95

 

1 jaar

Keuze uit 1, of meerdere diensten

* Toelichting: contract wordt stilzwijgend verlengd met telkens eenzelfde periode als de gekozen periode voor vooruitbetaling. Bij opzegging ketenmachtiging wordt de machtiging ook beëindigd als deze niet al eerder is stopgezet. 
* Een ketenmachtiging is altijd per direct opzegbaar.

Toelichting tarieven

De tarieven van een ketenmachtiging worden per aanvraag in rekening gebracht. Wij moeten namelijk controles en administratieve handelingen verrichten die bij iedere aanvraag opnieuw moeten plaatsvinden. Daarom de volgende adviezen:

  • Intermediairs  moeten altijd eerst een offerte aanvragen. Korting is dan mogelijk. U kunt hier een offerte aanvragen.
  • Bent u een ketenmachtiging-gever? Stem de aanvraag dan altijd af met uw intermediair, deze weet exact voor welke diensten toegang gewenst is. Een aanvraag is altijd gekoppeld aan één KvK-nummer (organisatie) aan wie de ketenmachtiging wordt verstrekt. Dus als u aan meerdere intermediairs een ketenmachtiging wilt geven, dan dient er per organisatie (KvK) een ketenmachtiging te worden verstrekt. Dit kan niet in één aanvraag.

 

Webinars voor intermediairs

Bekijk het overzicht van onze geplande webinars en schrijf u in op een tijd en datum waarop het u uitkomt. In deze webinars legt een van onze specialisten uit hoe ketenmachtigingen voor intermediairs werken en hoe het aanvraagproces zo goed mogelijk voorbereid kan worden voor uw relaties. Tijdens de webinar kunt u ook direct vragen stellen, vergeet dan niet om een koptelefoon aan te sluiten.
Na inschrijving zult u een e-mail ter bevestiging ontvangen van ‘GoToWebinar’, dit is het programma waar wij onze webinars mee maken.

Schrijf u nu in voor een van onze webinars over ketenmachtigingen

 

Instructies ketenmachtiging-beheermodule
voor intermediairs die al een ketenmachtiging-overeenkomst bij Z login hebben.

Dinsdag 10 december 2019 – 14:00 tot 15:00 uur: 

Inschrijven

Introductie ketenmachtigingen voor intermediairs

Dinsdag 10 december 2019 – 15:30 tot 16:30 uur: 

Inschrijven

Introductie ketenmachtigingen voor intermediairs

Woensdag 18 december 2019 – 11:00 tot 12:00 uur: 

Inschrijven

Instructie intermediairs: initiëren ketenmachtigingen 

U bent vertegenwoordiger van een intermediair en u heeft een Z login overeenkomst gesloten voor de uitrol van ketenmachtigingen onder uw relaties.
Op deze pagina vindt u een stappenplan met gedetailleerde informatie over wat u moet doen.

Stap 1: inrichten Z login beheermodule:
De uitrol van ketenmachtigingen begint met de Z login beheermodule. Ieder persoon binnen uw organisatie die met ketenmachtigingen gaat werken heeft een eHerkenningsmiddel van niveau 3 en toegang tot de beheermodule van Z login nodig. Hebben mensen binnen uw organisatie eHerkenning van niveau 3? Dan heeft de beheerder automatisch, gratis toegang tot de beheermodule van Z login. Tijdens het aanvragen van EH3, of later in de gewone beheermodule, bepaalt u waar uw medewerker gemachtigd voor wordt namens uw eigen organisatie

Wanneer u een ketenmachtiging-overeenkomst hebt met Z login dan heeft de beheerder ook toegang tot de ‘ketenmachtiging beheermodule’.

Stap 2: Print, onderteken en verstuur de ketenmachtiging offerte van Z login
De beheerder van uw organisatie krijgt toegang tot de ketenmachtiging-functionaliteit in de beheermodule van Z login wanneer wij hebben kunnen bevestigen dat de ondertekende offerte voor ketenmachtigingen retour is gestuurd naar:

Z login
Postbus 18
8200AA Lelystad

Hier dienen ook de kopie identiteitsbewijzen van de wettelijke vertegenwoordigers aan toegevoegd te worden. 

Stap 3: vul het upload-bestand nauwkeurig in
Download het upload-bestand en vul het aan de hand van deze instructies nauwkeurig in. Volg de instructies heel precies, want een bestand met fouten zal niet worden geaccepteerd door de beheermodule.

Waar u op moet letten:

  1. KvK nummers moeten allemaal ingevuld zijn en uit exact 8 cijfers bestaan. Zijn er velden in de kolom ‘KvK nummer’ leeg gelaten? Dan zal het bestand niet geaccepteerd worden door de beheermodule. Controleer het dus goed.
    LET OP: is het eerste cijfer van een KvK nummer een ‘0’ en verdwijnt deze na het invullen? Let er dan op dat u de eerste kolom als ‘tekst-veld’ opslaat.
  2. Het heeft geen zin om het KvK nummer van een eenmanszaak toe te voegen. Het stelsel rondom eHerkenning ondersteunt het momenteel niet dat zij een ketenmachtiging afstaan.
  3. Geldig e-mailadres; wij controleren of er een geldig e-mailadres is ingevoerd.
  4. Ook de velden van de contactpersonen moeten worden ingevuld.

Wordt uw upload-bestand alsnog geweigerd? Kijk dan goed welke velden niet correct zijn, corrigeer dit vervolgens in het originele upload-bestand voor u het opnieuw upload. Pas als alle velden correct zijn wordt het bestand geaccepteerd en kunt u verder naar de volgende stap.

Stap 4: notificeer uw relaties
Stuur uw relaties een aankondigingsmail met uitleg over ketenmachtigingen en het vervolgproces. Doe dit voordat u vanuit de Z login beheermodule de ketenmachtiging-overeenkomsten verstuurt.

Download voorbeeld van de aankondigingsmail

Lees deze tekst zelf ook goed door want het kan zijn dat u hier vragen over gaat krijgen van uw relaties. Om vertrouwen te wekken bij uw relaties, dient deze mailing vanuit uw eigen systemen te worden verstuurd. Na deze mailing komt de automatische mailing vanuit de Z login beheermodule, dankzij de aankondigingsmail zullen ze het minder snel negeren.

Stap 5: verzenden ketenmachtiging-overeenkomsten naar relaties
Verstuur binnen redelijke termijn na de verzending van de aankondigingsmail, de daadwerkelijke ketenmachtiging-overeenkomst naar uw relaties vanuit de Z login beheermodule.

Instructies ketenmachtiging-beheermodule

Instructies ketenmachtiging aanvragen via de ketenmachtiging-beheermodule:
In deze instructies leggen we stap voor stap uit hoe u een ketenmachtiging kunt aanvragen in de ketenmachtigingen-beheermodule van Z login.
Instructies ketenmachtiging aanvragen

Statussen in de ketenmachtiging-beheermodule:
Meer informatie over de status die uw aangevraagde ketenmachtiging kan meekrijgen, het versturen van reminders en het toevoegen van gebruikers aan een reeds geactiveerde ketenmachtiging.
Uitleg over de status van uw ketenmachtiging

Uitleg overige zaken:
Ketenmachtigingen voor eenmanszaken, spoedprocedures omtrent het verwerken van een ketenmachtiging en hoe u een ketenmachtiging in uw beheermodule kunt vastleggen die via een andere leverancier is geregeld.
Uitleg overige zaken