image

Als u eHerkenning wilt aanvragen, dan bent u hier op de juiste plek. Hoewel eHerkenning een nieuw onderwerp voor veel mensen is, zult u zien dat het aanvraagproces minder moeilijk is dan het in eerste instantie lijkt. Het belangrijkste om in gedachten te houden bij eHerkenning aanvragen, is dat u uw gegevens nauwkeurig invult. Alle ingevulde gegevens worden namelijk zorgvuldig gecontroleerd en een foutief ingevuld aanvraagformulier veroorzaakt vertraging en mogelijk zelfs extra kosten. In onderstaand stappenplan staat beschreven welke informatie u nodig zult hebben bij het aanvragen van eHerkenning.

Als u een tussenpartij wilt machtigen om namens u in te loggen via eHerkenning, dan raden we altijd aan om dit eerst met uw intermediair te bespreken. Kijk hier voor meer informatie

Stap 1) Bepaal waar u wilt inloggen met eHerkenning.

Steeds meer organisaties stappen over op eHerkenning niveau 3, voorbeelden hiervan zijn de Belastingdienst en het UWV. Daarom raden wij eHerkenning niveau 3 aan voor de meeste gebruikers. Heeft u eHerkenning nodig voor meerdere diensten? Kies dan altijd het hoogste niveau. Kijk hier voor een overzicht van alle organisaties met het benodigde niveau eHerkenning. 

Stap 2) Bij wie ligt de bevoegdheid om eHerkenning aan te vragen?

Nu u weet welk niveau eHerkenning u nodig hebt, kunt u bepalen wie er namens het bedrijf gemachtigd is/zijn om eHerkenning aan te vragen. Bij eHerkenning niveau 1 kan de medewerker volledig zelfstandig eHerkenning aanvragen. Vanaf betrouwbaarheidsniveau 2 en hoger dient de aanvraag te worden ondertekend door de wettelijk vertegenwoordiger van uw organisatie.

De wettelijk vertegenwoordiger die gaat tekenen dient bij de KvK geregistreerd te staan als volledig bevoegd. Is de wettelijk vertegenwoordiger volgens de KvK beperkt of gezamenlijk bevoegd, dan is het volgende van toepassing:

– Bij het aanvragen van eHerkenning op betrouwbaarheidsniveau 2 en 2+ volstaat het ondertekenen door minimaal 2 beperkte of gezamenlijke bevoegden.

– Bij het aanvragen van eHerkenning op betrouwbaarheidsniveau 3 dient minimaal de meerderheid van alle beperkte/gezamenlijke bevoegden de aanvraag te ondertekenen.

Stap 3) Verzamel de volgende gegevens om eHerkenning aan te vragen:

Op alle niveaus:

  • De gegevens van uw organisatie zoals die bij de KvK bekend zijn (bijvoorbeeld het KvK nummer en de adresgegevens van de vestiging).
  • Verzamel de persoonsgegevens, de geboortedatums en de e-mailadressen van de mensen voor wie u eHerkenning wilt aanvragen.

Niveau EH2 en hoger:

  • Indien u eHerkenning van niveau 2+ of hoger zonder OTP device aanvraagt, is ook het mobiele nummer nodig van alle mensen waarvoor u eHerkenning wilt aanvragen.
  • Een kopie van het identiteitsbewijs van de opgegeven wettelijk vertegenwoordiger(s).

Let extra op de volgende aandachtspunten om onverwachte vertraging te voorkomen:

  • De kopie van het identiteitsbewijs moet goed leesbaar en geldig zijn.
  • Alle ingevulde informatie dient overeen te komen met de gegevens uit de KvK en de gegevens die vermeld staan op het kopie legitimatiebewijs. Dit wordt tijdens het verwerken van uw eHerkenning aanvraag zorgvuldig door ons gecontroleerd.
  • We hebben een pagina voor elke rechtsvorm aangemaakt waar soms essentiële informatie op staat die gelezen moet worden om eHerkenning aan te vragen. Bekijk de rechtsvorm die bij uw bedrijf past.

Stap 4) Begin de aanvraag van eHerkenning

Nu u weet welke gegevens u nodig heeft tijdens het aanvraagproces van eHerkenning, kunt u beginnen met de aanvraag. Kies het juiste niveau en begin het eHerkenning aanvraagproces. Neem rustig de tijd en vul de gevraagde gegevens zorgvuldig in.

Niveau 1Niveau 2Niveau 2+Niveau 3Niveau 4

Stap 5) Controleer de ingevulde gegevens nauwkeurig

Na het doorlopen van de aanvraagprocedure, dient u de ingevulde gegevens nog even goed te controleren voor u de aanvraag naar ons toestuurt.

Stap 6) Stuur de eHerkenning aanvraag op per post

Stuur de aanvraag eHerkenning naar:

UnifiedPost B.V.
t.a.v.: Z login eHerkenning
Postbus 18
8200 AA LELYSTAD

Aanvraag eHerkenning op betrouwbaarheidsniveau 2 mag gemaild worden naar: eherkenning@zlogin.nl

Stap 7) Wij controleren uw eHerkenning aanvraag

Nu u alle documenten en informatie hebt doorgestuurd, zullen wij uw aanvraag eHerkenning controleren en verwerken. Op basis van onder andere het gekozen betrouwbaarheidsniveau is wellicht een fysieke identiteitscontrole nodig.
Vervolgens zult u een brief ontvangen met daarin een code waarmee u uw eHerkenningsmiddel kunt activeren.

Voor grote organisaties: overweeg onze Enterprise Solution.

Wilt u eHerkenning aanvragen voor meerdere gebruikers, bedrijven of vestigingen? Dan kunt u onze Enterprise Solution overwegen. Bij deze optie krijgt u persoonlijke begeleiding door een van onze specialisten bij het aanvragen van eHerkenning. Daarnaast krijgt u toegang tot onze beheermodule zodat u een duidelijk overzicht krijgt van alle werknemers met eHerkenning en eenvoudig machtigingen kunt beheren.