Bent u van plan om een eigen onderneming te starten? Dat kan voor beginnende ondernemers spannend en uitdagend zijn. Er komt namelijk veel bij kijken. Of het nu een schoonmaakbedrijf, taxibedrijf, horecazaak, vastgoedonderneming of een ander soort onderneming is.
Er is een waslijst met zaken die u moet regelen. Eén daarvan is eHerkenning. Dit is vereist om in te loggen bij instanties zoals de Belastingdienst, het RVO of het Kadaster. Het is belangrijk om eHerkenning tijdig te regelen, daarom gaan we hier wat dieper op in.
Toename van BV’s in Nederland
Uit onderzoek van de KvK blijkt dat steeds meer ondernemers ervoor kiezen om een BV op te richten. In Q2 van 2025 was er een stijging van 21% ten opzichte van Q2 in 2024.
Wat heeft u nodig om een bedrijf te starten?
Bent u van plan om een onderneming op te richten? Dan zullen er vast veel vragen bij u opkomen, zoals:
- Hoe start je een bedrijf?
- Wat heb ik nodig om een bedrijf te beginnen?
- Hoe regel ik eHerkenning?
Er is een basis die u altijd nodig heeft om een onderneming te starten, denk aan:
- Een ondernemersplan schrijven
- Rechtsvorm voor uw onderneming kiezen
- Inschrijven bij de Kamer van Koophandel (KvK)
- eHerkenning aanvragen
Heeft u hulp nodig met het starten van uw onderneming? Het Ondernemersplein en de KvK helpen helpen u goed op weg.
Waarom eHerkenning belangrijk is
Zonder eHerkenning kunt u in veel gevallen niet verder. Het is een betrouwbare manier om als ondernemer eenvoudig in te loggen bij meer dan 600 organisaties. Denk aan:
- Subsidie aanvragen via mijn RVO
- Loongegevens indienen bij het UWV
- Aangifte doen bij de Belastingdienst
Heeft u vragen over het aanvragen van eHerkenning? Kijk hier voor de veelgestelde vragen.
Aan de slag met eHerkenning
Wilt u een eigen onderneming starten? Dan heeft u dus niet alleen een KvK-inschrijving nodig, maar ook toegang tot overheidsdiensten. In de meeste gevallen kan dit niet zonder eHerkenning.