U maakt gebruik van Internet Explorer 11. Deze browser wordt niet meer ondersteund.

Voor een optimale gebruikerservaring adviseren we u een andere browser te installeren. Z login ondersteunt de laatste versies van: Edge, Chrome, Firefox en Safari.

image

Nieuws25 maart 2019

AMICE (kort voor Afval Meldingen Informatie en Communicatie Elektronisch) is het landelijk meldpunt afvalstoffen. Om daarop in te loggen en een melding te doen, kunt u gebruik maken van eHerkenning. Betrouwbaarheidsniveau 2+ is benodigd; wie dit al heeft, moet bij de leverancier vragen om machtiging voor ‘toegang tot meldsysteem AMICE’.

Inloggen bij AMICE met eHerkenning

Met een geactiveerd eHerkenningsmiddel met de juiste machtiging kan via amice.nl worden ingelogd. Eerst moet wel nog een autorisatie-aanvraag door LMA worden behandeld: deze kan worden verstuurd door op die pagina de gevraagde gegevens in te vullen. Na ontvangst van de verklaring kan de autorisatie-aanvraag worden afgehandeld, wat binnen twee werkdagen gebeurt. Daarna kan altijd direct worden ingelogd met eHerkenning.

Antwoorden op veelgestelde vragen

  • Net als voor andere portalen, geldt ook bij inloggen op AMICE dat het eHerkenningsmiddel niet overdraagbaar is: het mag alleen worden gebruikt door de persoon aan wie het verstrekt is.
  • Wie meldsoftware gebruikt, heeft ook eHerkenning nodig: anders kunnen de XML-certificaten die de software nodig heeft om een melding te doen niet worden verstuurd. Om die certificaten te downloaden, kan na het inloggen worden gekozen voor ‘XML-certificaat genereren’. Nadat het is opgeslagen, moeten de installatie-instructies van de meldsoftware worden gevolgd.
  • Een XML-certificaat is 2 jaar geldig; daarna moet een nieuw certificaat worden opgevraagd en gedownload. 30 dagen voor een certificaat verloopt, krijgt u een melding.
  • Wanneer langer dan 1 jaar niet wordt ingelogd op het AMICE webportaal, wordt het certificaat tijdelijk geblokkeerd.

eHerkenning aanvragen