image

Nieuws27 februari 2019

Binnen veel gemeenten kan niet zomaar geparkeerd worden: op die manier proberen steden het aantal auto’s te beperken en opstopping te voorkomen. Wanneer een bedrijf in een gebied ligt waar betaald parkeren geldt, kan een vergunning worden aangevraagd – mits er in dat gebied nog plekken kunnen worden verstrekt.

Voorwaarden voor een parkeervergunning

Om een parkeervergunning aan te kunnen vragen, moet een bedrijf ingeschreven staan in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel, waarbij het adres bij de KvK overeen moet komen met het adres waarop de vergunning aangevraagd wordt. Een vergunning kan bovendien alleen aangevraagd worden wanneer een bedrijf geen eigen parkeergelegenheid heeft.

Parkeervergunning aanvragen met eHerkenning

Bij veel gemeenten is het mogelijk om deze parkeervergunning online aan te vragen. Handig, want het scheelt papier en wachttijd bij het loket. Om de online aanvraag in te dienen, kan worden ingelogd met een eHerkenningsmiddel op betrouwbaarheidsniveau 1.

Bij de aanvraag is benodigd:

  • Een kentekenbewijs (deel 1B)
  • Een ondertekend uittreksel van de Kamer van Koophandel
  • Een machtiging, statuten of een verklaring van de werkgever waaruit blijkt dat de aanvrager daadwerkelijk mag aanvragen
  • Bij een extra vergunning een loonlijst met aantal FTE
  • Indien gekozen wordt voor automatische incasso, moet er ook een machtigingsformulier worden geupload.

Wanneer een aanvraag compleet en correct is ingediend, ontvangt de aanvrager na een bepaald aantal dagen (dat verschilt per gemeente) automatisch bericht.

eHerkenning aanvragen