De Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer (Wmebv) gaat in vanaf 1 januari 2026. Dit kan gevolgen hebben voor dienstverleners en gebruikers van eHerkenning. Hieronder leggen wij uit wat dit voor u kan betekenen.
De inhoud van de Wmebv
De Wmebv bepaalt het recht voor inwoners om officiële berichten aan gemeenten en andere overheidsorganisaties digitaal te versturen.
Veranderingen voor gebruikers van eHerkenning
Op dit moment kunnen gebruikers met eHerkenning inloggen bij meer dan 600 verschillende dienstverleners, met meer dan 2.500 diensten. Zodra meer dienstverleners eHerkenning implementeren, naar aanleiding van de Wmebv, komen er nóg meer diensten beschikbaar. Dit betekent dat gebruikers in de toekomst bij nog meer diensten veilig en eenvoudig kunnen inloggen.
Veranderingen voor dienstverleners door de Wmebv
Voor dienstverleners kan de Wmebv aanleiding zijn om eHerkenning te implementeren voor de betreffende relevante diensten. Dit betekent dat het aantal dienstverleners waar kan worden ingelogd met eHerkenning toeneemt.
Uitzondering op de Wmebv
Een uitzondering op de ingangsdatum (1 januari 2026) geldt voor de verplichting om een notificatie te versturen bij het plaatsen van een bericht in een ‘berichtenbox’ of MijnOmgeving (art. 2:10, lid 2). Deze verplichting treedt op 1 januari 2027 in werking. In deze notificatie dienen de aard, het rechtsgevolg en de reactietermijn te staan.
Lees hier de officiële berichtgeving van de Digitale Overheid: Voorbereiden op Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer