U maakt gebruik van Internet Explorer 11. Deze browser wordt niet meer ondersteund.

Voor een optimale gebruikerservaring adviseren we u een andere browser te installeren. Z login ondersteunt de laatste versies van: Edge, Chrome, Firefox en Safari.

image

Nieuws13 februari 2019

Wie een Verklaring omtrent het Gedrag (VOG) wil aanvragen, moest daarvoor voorheen met een volledig ingevuld aanvraagformulier naar het gemeenteloket. Dat kost tijd, moeite en geld – vandaar dat Justis, de screeningsautoriteit van het ministerie van Veiligheid en Justitie, een webapplicatie heeft laten ontwikkelen waarmee een VOG tijd- en plaatsonafhankelijk kan worden aangevraagd. Veiligheid gegarandeerd!

Jaarlijks worden er 700.000 zogenoemde VOG-NP (natuurlijke personen) aangevraagd. Daarmee is het de grootste groep aanvragen. Door deze aanvragen te digitaliseren is een groot aantal organisaties in staat sneller en efficiënter te werken, en dalen de administratieve lasten.

Een digitale VOG-aanvraag nieuwe stijl geschiedt in twee stappen: eerst start de organisatie die een VOG nodig heeft de digitale aanvraag op. Daarvoor moet worden ingelogd met eHerkenning. Daarna krijgt de burger voor wie de VOG is aangevraagd een e-mail van Justis, dat de aanvraag kan afronden door met DigiD in te loggen. De afgeronde aanvraag wordt vervolgens verzonden naar Justis.

Dat heeft veel voordelen: niet alleen kunnen burgers plaats- en tijdonafhankelijk hun VOG regelen, maar een digitale aanvraag is ook goedkoper voor burgers. Dat levert tijdwinst voor burgers en werkgevers op, verlaagt de administratieve lasten en verkleint de kans op fouten aanzienlijk.

eHerkenning aanvragen