U maakt gebruik van Internet Explorer 11. Deze browser wordt niet meer ondersteund.

Voor een optimale gebruikerservaring adviseren we u een andere browser te installeren. Z login ondersteunt de laatste versies van: Edge, Chrome, Firefox en Safari.

image

Nieuws2 mei 2019

Ondernemers moeten met enige regelmaat informatie uitwisselen met de overheid. Omdat het belangrijk is dat dit veilig en betrouwbaar gebeurt, is het inlogmiddel eHerkenning in het leven geroepen. Daarmee kan snel ingelogd worden bij overheidsdienstverleners en informatie veilig worden uitgewisseld. Bovendien weet de overheidsorganisatie exact om wie het gaat, en welke rechten iemand binnen de organisatie heeft. Het is het best vergelijkbaar met DigiD – maar dan voor bedrijven.

Verschillende betrouwbaarheidsniveaus

eHerkenning wordt geleverd op verschillende betrouwbaarheidsniveaus. Daarbij geldt: hoe hoger het niveau, hoe beter de beveiliging. Ook de controles en verificaties die moeten worden uitgevoerd, zijn stricter. In totaal zijn er 5 verschillende betrouwbaarheidsniveaus: 1, 2, 2+, 3 en 4.

Op één manier inloggen met eHerkenning

Inloggen met een eHerkenningsmiddel verhoogt het gebruiksgemak voor ondernemers: die krijgen namelijk één gebruikersnaam- en wachtwoordcombinatie voor alle aangesloten dienstverleners. Niet langer moet voor iedere dienst een nieuwe account met wachtwoord worden aangemaakt. Met eHerkenning kan niet alleen bij een groot aantal overheidsloketten worden ingelogd; ook private organisaties maken er gebruik van, en het aantal deelnemers zal in de toekomst alleen maar groter worden.

Zes leveranciers

Zes erkende bedrijven mogen eHerkenning uitgeven: Connectis, Digidentity, KPN, QuoVadis, Reconi en Z Login. Deze leveranciers houden zich aan door de overheid gestelde eisen, en leveren allemaal technisch hetzelfde product. Prijzen lopen uiteen, maar aangezien de partijen met elkaar concurreren, blijven deze wel relatief laag. Afhankelijk van welk middel een organisatie nodig heeft, is daarvoor wel geld uit te sparen.

Verplicht inloggen met eHerkenning

Vanaf 2019 zijn alle overheidsorganisaties verplicht om gebruik te maken van eHerkenning, wat betekent dat wie online zaken met hen wil doen, dat automatisch ook is. Overstappen op eHerkenning zal in de meeste gevallen gefaseerd gebeuren; de overheidsorganisatie in kwestie communiceert daarover met gebruikers. eHerkenningsmiddelen zijn persoonsgebonden en mogen niet worden overgedragen.

eHerkenning aanvragen